Thi, det hændte sig i det spæde forår, at
Over-Admiral-Flotille-Koordinator, kaptn. Broe,
udsendte varsel vedr. ”Cruise med LUSK 2014” med startdato den 29. maj (Kr.
Himmelfartsdag) således at arbejdsramte deltagere ikke behøvede at skulke
fra skolen for at deltage i sejladsen.
Ingen havde noget at indvende mod planerne,
og da vejrudsigten var god for dagene, startede cruiset som planlagt.
Lidt over kl. 10 på dagen var deltagerne
samlede omkr. fartøjerne LUSK og ROSALIA, som denne gang
skulle udgøre flotillen.
Deltagerne var i ROSALIA: kaptn.
Bendix og pax. Olsen. I LUSK: Kaptn. Broe, pax. Balslev og pax.
Larsen.
Efter at have nedsvælget ”en kop øl” og
udvekslet de traditionelle høfligheder stak fartøjerne til søs mod et
foreløbigt ukendt mål.
Vejret var køligt med en ret bidsk vind fra
en nordlig retning, men desuagtet gik turen mod Munkholmbroen og derefter
nordpå til Vellerup Vig, hvor vi nød en god frokost i læ for vinden.
Herligt!
Efter frokosten fortsattes sejladsen østen om
Orø med kurs mod Rørvig, som dermed blev dagens destination. Turen, der
foregik for motor, var ret så urolig i de skumtoppepyntede bølger. Der
meldtes dog ikke om søsyge fra nogen af de ombordværende.
Undervejs overværede vi en opvisning af
SAR-beredskabet. Om det var en ”skarp” mission eller blot en øvelse, vides
ikke, men en EH-101 helikopter og en hjemmeværnskutter af MHV 800-klassen
susede på et tidspunkt frem og tilbage i området vest og nord for
Hornsherred.
Vel ankommet til Rørvig besluttedes det ikke
at lægge til kaj, men at ligge for anker lige nord for havnen. Bådene var,
mens aftensmaden blev tilberedt og indtaget, bundet sammen side om side og
fortøjet til samme anker. Senere, efter en masse kvalificeret tale i forb.
m. indtagelse af et fornuftigt kvantum rødvin, blev ROSALIA frigjort
fra LUSK for selv at kaste anker i en passende afstand fra hinanden.
Aftensmåltidet var virkelig lækkert: Bøffer med nye
kartofler, broccoli, gulerødder med sauce bearnaise. Desuden var det muligt
også at smage en grillpølse med tilbehør. Der er sgu’ nogen, der bare kan
det der....!!
Trætte efter dagens udfordringer var alle under dynen før
midnat - mætte og veltilfredse...
Dag 2 startede efter morgenmaden med, at kapt. Broe
orienterede sig om vejret og dets forventede udvikling de kommende timer, og
da ROSALIAs
besætning havde besluttet at forlade flotillien
for at dyrke private gøremål i nærheden af hjemhavnen, udgik fra kaptn. Broe
besked om, det måtte være bedst at fortsætte cruiset i Roskilde Fjord, idet
han mente, at dagens vind ville være perfekt for sejlads i snævre farvande.
Det skulle senere vise sig, at kaptn. Broes fornemmelser for vind virkelig
var af høj kvalitet.
LUSK nærmede sig efterhånden
Frederikssund og dermed Kronprins Frederiks Bro, som ikke kunne passeres
uden åbning. Desværre kom vi lige netop for sent til sidste broåbning kl.
13:30 før spærretiden og måtte dermed vente til åbningen efter spærretiden
kl. 16:30. Man har ganske praktisk anlagt en venteplads, hvortil både kan
fortøjes, mens de ombordværende fordriver tiden med diverse nyttige gøremål.
Vi for vores vedkommende fordrev tiden med at indtage frokost - alt mens vi
nød det pragtfulde vejr. Efter passage af Kronprins Frederiks Bro ved
Frederikssunds sydlige udkant ses et bro- og dæmningsarrangement af ældre
dato. Et senere studie af dets oprindelse har klarlagt at det er resterne af
Den Midtsjællandske
Jernbane, som du kan se og læse mere om på
siden her.
Senere - og tættere på
Roskilde - passerede vi Nudisternes Ø. Historien om navnet kan jeg i
skrivende stund ikke huske i detaljer, men at det har noget at gøre med et
vist frisind, hersker der vel ingen tvivl om.
Kaptn. Broe eller kaptn. Bendix må
ved given lejlighed opdatere historien her på siden.
Målet for dagens sejlads
blev den internationalt - og for så vidt også nationalt - særdeles ukendte
Herslev Havn. Efter fortøjning ved havnens gæsteplads begav kaptn. Broe og
besætning sig ud på en lille ekskurtion til byen, Herslev. Hvis nogen havde
troet, hvilket jeg naturligvis ikke kan vide noget sikkert om, at de ville
kunne finde selv den mindste kiosk i byen, tog de grueligt fejl. Men skidt
med det. Det var helt skønt at have fast grund under fødderne og få gået en
længere tur efter mere end 30 timer til søs.
Dag 3 blev dagen for
radikale beslutninger! Pax Larsen havde efter telefonisk konsultation med
hjemmet fået den ide, at han gerne ville afmønstre på et for ham og hans
hustru belejligt sted (fruen tilbød at afhente ham på et for hende kendt
sted). Kaptn. Broe tilbød straks, at lystbådehavnen i Roskilde ville være et
sted, han gerne så som afmønstringssted. Pax Balslev besluttede sig
ligeledes for at afmønstre samme sted.
Kaptn. Broe fortsatte
herefter sejladsen alene. Han havde til hensigt at besøge sin aldrende moder
i Gilleleje. Hvorvidt han fuldførte sit forehavende, og hvor han i skrivende
stund opholder sig, melder historien intet om. Ligeledes vides det heller
ikke om besætningen på ROSALIA kom godt og rettidig hjem til deres
gøremål.
Det jeg kan sige med stor
bestemthed er: Igen havde vi en rigtig god og hyggelig ”Cruise med LUSK”.
1000 tak for hyggeligt
samvær. Megen klog og vis snak blev det også til. Bare ærgerligt, man ikke
kan huske det hele....!!!
Stor tak
til initiativtageren,
Over-Admiral-Flotille-Koordinator, kaptn. Broe.