Cruise 2008 I

Home

Opdateringer
Gæstebog
Kontakt

Min familie

Cruise 2005 I Cruise 2005 II Cruise 2006 "Amalie" 2006 Cruise 2007 Cruise 2008 I Cruise 2008 II Cruise 2009 Cruise 2010 Cruise 2011 Cruise 2012 Cruise 2013 Cruise 2014 Cruise 2015

27. - 29. maj 2008

..og så skete det endnu en gang..

Kapt. Broe havde truttet til samling i Hundested havn med det formål at foretage en sørejse med det gode skib LUSK af Holbæk.

Således begejstrede og fulde af optimisme indfandt pax. Balslev og Larsen sig på det aftalte sted til den aftalte tid, og efter at de vanlige og naturlige høfligheder mv. var udvekslet, enedes alle om, at rejsen denne gang skulle gå over åbent hav til Arild, en lille flække på nordsiden af Kullen.

Afrejsen fra Hundested fandt sted ved 11-tiden, og hele turen til Arild foregik for motor i jævn vind fra en østlig retning og i det mest strålende solskin, der tænkes kan. Denne gang lykkedes det for pax. Larsen at undgå ofringer til havguderne.
Turen varede omkr. 7 timer og efter megen fysisk og ikke mindst psykisk arbejde lykkedes det kapt. Broe at få bragt LUSK til kaj i den lille havn i Arild. Vind og vandforhold i havnen var ikke optimale, hvorfor kapt. Broe gentagne gange justerede på fortøjningerne samt tilføjede nye stykker tovværk, for - om muligt - at holde skibet i den ønskede position. Enhver sammenligning med et edderkoppespind (www..?!) må siges at være vel overdrevet, men vedholdende rygter påstår, at systemet i folkemunde kaldes "kapt. Broes kunstfortøjninger".

Aftensmaden blev fremtryllet og serveret af chefkokken, kapt. Broe, med tilhørende passende mængder af rødvin til pax's. store og udelte tilfredshed. Da natten faldt på, og alle var trætte af dagens oplevelser, gik man til hvile, En hvile, som jævnligt blev afbrudt af bådens ret store bevægelser samt knirke- og bankelyde. Urimeligt tidligt blev gæsterne vækket af kapt. Broes arbejde på dækket med at omlægge div. fortøjningsdele til noget endnu mere kunstfærdigt end tidligere. Det skulle i særdeleshed undre om ikke mange lystsejlere efterhånden begynder at tage ved lære af de indviklede fortøjningsmetoder, der - så vidt vides - blev præsenteret for offentligheden for første gang. Et godt råd til nybegyndere i diciplinen "kapt. Broes kunstfortøjninger" vil være: Sørg for at have meget tovværk, masser af tovværk, til rådighed!!

Efter indtagelse af morgenmåltidet gjorde alle sig klar til at drage ud i det ganske svenske landskab. Hensigten var at vandre til NIMIS i staten Ladonia. Da selskabet nærmede sig målet - ca. 100 m -, måtte pax. Larsen desværre give op og returnere til LUSK, idet hans ellers ganske fortræffelige kondisko var begyndt at gnave en megastort hul ved akillessenen, og for overhovedet at være sikker på at kunne klare turen tilbage til LUSK fandt pax. Larsen det nødvendigt at afbryde nedstigningen til NIMIS i utide.

Senere mødtes alle ved LUSK og nye udfordringer blev vedtaget: Man ville begive sig til fods til "Flickorna Lundgren", hvor der efter sigende serveredes en dejlig kop kaffe og kage..!!!!! Vi lader lige billedet stå et øjeblik...!! Pax. Larsen, som havde konsulteret skibets hospital og fået en førsteklasses behandling af sin fod, følte sig igen fit for fight, og turen kunne tage sin begyndelse.
"Flickorna Lundgren" ligger smukt med både udsigt, sol og skygge i et skovområde. Desuden levede både kaffe og kage helt op til sit ry - på trods af pax. Larsens medfødte mistro. Hyggeligt sted, må man konstatere.

Vel tilbage på LUSK gik der ikke lang tid før tanker om aftensmad trængte sig på. Skibets kabys havde rigelige beholdninger af pølse, leverpostej og ost, som hurtigt blev til et hyggeligt aftensmåltid. Inden aftensmaden havde kapt. Broe sikret sig, at alle fortøjninger blev kontrolleret, flyttet, strammet, suppleret og løsnet endnu en gang - eller fire..!

I aftenens løb fremviste "Marc O. Polo" alias Kapt. Broe, forstås, flotte billeder fra sin færd gennem Götakanalen i 2007 og fra sit bryllup med kapt.-inden i 2006.

Kapt. Broes kunstfortøjning indebar bl.a. et stykke tov, hvormed man kunne trække LUSK's agterende tæt til kajkanten, når man skulle i land, og som medførte en facinerende opdagelse: Pax. Balslev kunne på det nærmeste gå på vandet!! Der skete det, at pax. Balslev skulle hen på aftenen i land - det skal man jo nu og da - og LUSK blev trukket tæt til kajen, og opstigningen til kajkanten påbegyndtes, men af uransagelige årsager blev ilandstigningen ikke helt som forventet, idet pax. Balslev, hvis ben ikke er helt så lange som f.eks. kapt. Broes, smuttede ned mellem kajkanten og LUSK. Med et fast greb i tovværket med den ene hånd og ved hjælp af kapt. Broe og pax. Larsen kom pax. Balslev ombord på LUSK igen med kun våde fødder. Oplevelsen føltes helt religiøs, og pax. Balslev, herefter for nemheds skyld kaldet 'Moses', som godt nok skilte vandene, men alligevel..., blev da også efterfølgende gentagne gange opfordret til at gå sig en tur på bølgerne. Hvilket han dog venligt men bestemt og med klædelig beskedenhed afslog.

Natten forløb uden yderligere hændelser, og næste morgen forlod LUSK Arild med kurs mod Hundested. Vel klar af Kullen sattes sejl, og freden sænkede sig over selskabet og turen blev nydt i fulde drag (Pax. Moses havde stadigvæk ikke lyst til at gå en tur på vandet!). Vinden var stadig i østlig retning, og motoren blev først startet igen kort tid før indsejling til Hundested Havn omkr. 7 timer efter afrejse fra Arild.

Straks efter at LUSK havde anløbet Hundested holdt toget klar til at bringe pax. Balslev og pax. Larsen videre mod deres hjem, hvorfor afskeden blev kort. LUSK med kapt. Broe fortsatte straks videre mod hjemhavnen, Holbæk Marina.

Fra pax. Balslev og pax. Larsen skal lyde et stort: TAK for en rigtig dejlig tur og på gensyn en anden god gang..!!

Opdateret den 26-05-2015

Religionsfrit web site

Naviair
DMI
Lofer

ZIP Stat
Flere...

 

 

© Teamsela MMXV. J. Thorsgaard Larsen, DK4600 Køge