Den 31 maj skete det så igen!
Kaptn. Broe, nu også kendt under pseudonymet,
Over-Admiral-Flotille-Koordinatoren, havde ”truttet” til ”Cruise
2013”.
Mange var inviteret, men stort set kun den hårde kerne
dukkede op. Dog havde vi den store glæde og fornøjelse, at se et, i
denne sammenhæng, nyt medlem, pax. NIV, som deltog for første gang.
Udover de forannævnte deltog ombord på LUSK pax. Balslev og
pax. Larsen. Ombord på ROSALIA, som stødte til senere, var
kaptn. Bendix og pax. Olsen.
LUSK lå på dagen klar i Holbæk Havn fra kl. 9, og inden kl.
10 var alle samlede, glade og forventningsfulde samt vel udrustede
til livet til søs.
Da de traditionelle ritualer og høfligheder var overståede,
forlod LUSK havnen kl. 11:47 i det skønneste vejr med kurs
mod et indtil videre ukendt mål - på de store verdenshave!
Idet den hidtidige Store Rorgænger, pax. Schmidt, desværre
var forhindret i at deltage i ”Cruise 2013”, overtog pax. NIV det
ansvarsfulde hverv, hvilket han bestred med stor autoritet og
engagement. Der herskede ikke den ringeste tvivl om, at han
tidligere i sit liv havde tilbragt megen tid på søen (Hvad man i
barndommen nemmer, man ej i alderdommen glemmer!)
Planen var, at der ingen plan var, men der var ikke sejlet
mange kabellængder før, kaptn. Broe alligevel begav sig ud i
desciplinen, planlægning.
Mange tanker, planer og ideer blev vendt og drejet – og
forkastet i et hastigt tempo!
Blandt de mange forslag valgte kaptn. Broe, at LUSK sejlede
rundt om Orø og derefter mod Holbæk Marina, hvor hun skulle mødes
med ROSALIA, hvis besætning, der, i parantes bemærket,
mange år fremover er arbejdsramte, og som sidst på eftermiddagen
endelig fik fri efter dagens opgaver, byrder og pligter.
Undervejs rundt om Orø indtraf en noget
særpræget hændelse: En 3-liters papkarton indeholdende hvidvin
bevægede sig pludselig og ganske langsomt frem og tilbage, som
drevet af ukendte kræfter, på tværs af dørken i cockpittet.
Fænomenet vakte en del undren blandt de ombordværende, som alle på
det tidpunkt var ved deres sansers absolut fulde brug.
Kaptn. Broe berettede, at kartonen var temmelig gammel, og
at fænomenet, idet den havde været ombord længe, måske skulle
opfattes som et tegn til at åbne den og smage på indholdet.
Spekulationerne desangående døde efterhånden hen, og kartonen
forblev uåbnet. Måtte
Dionysos' ånd tilsmile indholdet!
Mødet med ROSALIA fandt sted som forventet, dog med
en lille forsinkelse i forhold til kaptn. Broes normalt nøjagtige
beregninger. Der havde indsneget sig en ret ligegyldig regnefejl på
en time. Men herregud! Hvad betød det? Vejret var godt - og øllerne
kolde!
Flotillen satte herefter kurs mod Hammerkrogen, hvor
aftenmaden skulle indtages. Menuen bestod af store bøffer med nye
kartofler, bearnaisesovs a la Bendix og grøn salat a la Niv. Hertil
serveredes en velsmagende rødvin – i fornuftige mængder!
Lidt dramatik udspilledes i forb.m. fortøjningen til en,
hvad kaptn. Broe anså for en bøje til brug for sejlklubbernenes
medlemmer. Dette viste sig at være en grov mistolkning, idet en vred
sommerhusejer henvendte sig for at oplyse om egne, private
rettigheder til bøjen! Kaptn. Broe, som er kendt for at være
imødekommende som en hunhund i løbetid, valgte da også straks at
skifte fortøjning fra bøje til anker nogle få meter fra den famøse
bøje. Herefter sænkede roen sig igen sig over selskabet. Fordybelsen
tog fart!
Efter aftensmad, oprydning samt en hel del klog og
indholdsrig tale, forlod ROSALIA flotillen med kurs mod
Holbæk Marina. Besætningen havde uopstættelige opgaver af privat art
urimeligt tidligt næste morgen.
Den følgende morgen indtog besætningen på LUSK et
dejlig morgenmåltid inden, kursen blev sat mod Hammernord Bådelaugs
havn, idet pax. NIV af personlige årsager var nødt til at afmønstre.
Han blev afhentet af sin hustru, som lidt forsinket (pga. GFA*)
fandt frem til stedet, hvor hendes lettere utålmodige mand ventede.
Straks derefter forlod LUSK havnen for at indlede
rejsen mod Rørvig, som foregik for motor, alt mens besætningen
diskuterede stort og småt med varierende grad af ildhu.
Vel ankommet til Rørvig hen på eftermiddagen gik
besætningen på landlov, hvor der bl.a blev nydt is, alt imens man
vandrede rundt og studerede specielle skyformationer (bl.a. en
"rullesky") sammen med de mange turister og andet godtfolk, som også
promenerede ved havnen i det smukke sommervejr.
Aftensmaden blev indtaget på restaurant ”Bøf- og
Grillhuset”, hvorefter besætningen i et adstadigt tempo begav sig
tilbage til LUSK, hvor vigtige beslutninger om næste dags
sejlads skulle træffes i lyset af vejrudsigten samt ønsker og lyster
blandt de ombordværende.
Enden på debatten blev en enstemmig beslutning om at sejle
til Gilleleje næste formiddag, når den nyeste vejrmelding var til
rådighed. Uagtet de store valg under debatten gik skipper og pax.
til ro på et fornuftigt tidspunkt - trætte efter dagens oplevelser
og udfordringer.
Trediedagen oprandt og tog sin begyndelse med et dejligt
morgenbord, og efter opvask samt klargøring af skib, afsejlede
LUSK med kurs mod Gilleleje, hvor hun ankom efter ca. fire timer
undervejs. Vind og sø var mere barske end dagene forud, men dette
betød blot, at turen, i flg. kaptn. Broe, forløb hurtigere end
normalt. Desværre var himlen dækket af tunge skyer, som medførte
tilsvarende lavere temperaturer end dagene forud.
Vel ankommet til Gilleleje gjorde pax. Balslev og pax. Larsen
sig klar til afmønstring. Til alles store overraskelse dukkede pax.
NIV og hustru op medbringende et par gode flasker rødvin, som vi
bare skulle smage. Følgelig blev afmønstringen udsat en stund, og
vinsmagningen affødte en masse hyggelig og indholdsrig tale.
"Cruise 2013" sluttede for pax. Balslevs og pax. Larsens
vedkommende med togrejsen fra Gilleleje til hhv. Tårnby og Køge.
Hvad der hændte for pax. NIV, dennes hustru og kaptn. Broe efter
forannævntes afrejse vides i skrivende stund ikke. Vi håber
naturligvis det bedste for alle!
Der skal lyde en stor tak til alle, der deltog i "Cruise 2013" -
ikke mindst til initiativtageren, Over-Admiral-Flotille-Koordinator,
kaptn. Broe, for hyggeligt og behageligt samvær.
Håber og tror på et gensyn til "Cruise 2014"....?!
Over-Admiral-Flotille-Koordinatoren, kaptn. Broe, udtaler
efter hjemkomst:
"Tak for et par herlige dage.
M.h.t. søgang i forhold til rejsefart, kan jeg runde turen af med at
fortælle, at turen fra Gilleleje til Dragerup tog 6 timer 20
minutter, med formindsket sejlføring. Vinden var frisk fra nord."
-----------------------------
*) GFA: General Fucking Around
Hvis nogen,
mod forventning, skulle have indsigelser, klager eller andet
irrelevant, klik her.