I dagene 28. april - 5. maj 2011...
...besøgte vi sammen med
vores ældste søn Israel. Vi fløj med Cimber Sterling fra Kastrup
til Tel Aviv. Herfra tog vi en taxi til hotellet i Jerusalem, som var base
for opholdet.
Straks efter ankomst til
hotellet gik vi en tur for at kigge på byen, som ikke bød på de helt store
oplevelser. Vi fandt en Mc Donalds for at få noget at drikke, og så var vi i
gang med "udfordringerne"!
Jerusalem er i sagen
natur et spændende sted - ikke kun for de religiøse, men også for de
historisk interesserede. Det, der især facinerede mig, var den gamle bydel.
Man har hørt så meget om de spændinger, der hersker mellem de jødiske og de
arabiske befolkningsgrupper. Som 7-dages turist kunne jeg ikke fornemme
dette. Vi gik mange ture gennem hhv. det jødiske, det arabiske og det
armenske kvarter uden problemer af nogen art. At man så lader sig lokke af
en emsig "guide", er jo ens eget problem!
Eksempler på 'Must See' i
Jerusalem:
Grædemuren,
Gravkirken,
Getsemane Have
og
Oliebjerget,
Vi tog på flere ture,
både guidede og på egen hånd. En guidet heldagestur gik til
Masada, og hvor vi
undervejs besøgte
AHAVA og badede i Det
døde Hav.
En dag tog vi en
offentlig bus til Bethlehem for at kigge lidt på byen. Her så vi bl.a.
Fødselskirken, som iflg. myten er bygget oven på Jesus fødested. Der var en timelang kø inde
i kirken for at komme ned i grotten, og den af vores lille gruppe, der
allerhelst ville derned, opgav forsøget.
Det var ikke noget
problem at komme fra Jerusalem til Bethlehem, men den modsatte vej var det
ikke så ligetil. Man skulle passere den åndssvage "Berlinmur", israelerne
har opført for at kunne kontrollere de palæstinensere, der vil ind i Israel.
Det tog lidt tid med at stå i kø, kontrollere identitet mv., men ind kom vi
da!
Alt i alt havde vi en
oplevelsesrig og spændende uge i og omkring Jerusalem.
Hjemrejsen er en historie
for sig:
Vi ankom til lufthavnen i
god tid og blev checket in. Så vidt så godt. Da tiden for planmæssig afgang
nærmede sig, og der ikke blev taget skridt til at boarde, begyndte der at
brede sig et rygte blandt passagerne om, at der var problemer. En dame
fortalte, at hendes søn havde hørt i radioen, at al tankning af fly i Tel
Aviv var indstillet pga. mistanke om en terrorhandling mod brændstoffet. Man
frygtede, der var hældt "noget" i tankanlægget. Ved skranken vidste man
ingenting, og stod bare og så flegmatiske ud, når de blev spurgt.
Endelig, efter lang
venten blev der annonceret boarding. Ombord fik vi at vide, at flyet ikke
havde brændstof nok til at flyve til Kastrup, og at man var igang med at
undersøge, hvor tankning var mulig. Efter del venten fik vi endelig besked
om, at vi lige skulle en tur til Amman i Jordan for at tanke, og at det ikke
ville tage lang tid.
Afsted det gik og efter
ca. 20 minutter landede vi i Amman. Vi skulle blive ombord, mens tankningen
stod på for at fremme ekspeditionen. Det tog bare sin tid! Så vidt jeg
husker ca. 1½ time. Men det lykkedes! Endelig med kurs mod Kastrup - troede
vi!
Men nixen bixen! Flyet
besætning var ved at "løbe tør for arbejdstid"! Planen blev herefter, at vi
blev nødt til at lande i Sofia i Bulgarien for her at få en friskere
besætning ombord til at sørge for resten af turen. Der var bare en lille
ting til. Den "friske" besætning stod i øjeblikket i Prag og skulle derfor
transporteres til Sofia. Da vi landede i Sofia, var besætningen fra Prag
ikke ankommet endnu. Det tog godt og vel en time inden, vi var klar til
endelig at sætte kurs mod Kastrup, hvortil vi ankom ca. 6 timer senere end
forventet.
Naturlig havde vores
oplevelse med Cimber Sterling intet at gøre med, at firmaet et års tid
senere gik konkurs, men alligevel....!!
Uden
sammenhæng iøvrigt, men talemåden "At rende fra Herodes til Pilatus"
betyder:
Herodes og Pilatus opholdt
sig på hver sin borg, og Rådet skulle først overbevise Herodes om at Jesus
var en trussel mod ham, og dernæst Pilatus om, at Jesus ville skabe oprør
mod romerne. De havde dog begge indset, at han ikke var nogen trussel mod
nogen af dem. På den anden side kunne det være nyttigt for dem begge ikke,
at lægge sig ud med Rådet, hvorfor de hver for sig prøvede, at skubbe
afgørelsen over på den anden, fordi Jesus var ret populær i store dele af
folket, som det heller ikke var rart at få imod sig.
Så det var altså Rådets medlemmer, der
"rendte fra Herodes til Pilatus" flere gange for at få Jesus dømt.
-
Jesus af Nazareth (Kristus) Kaldet
jødernes (åndelige) konge.
-
Rådet, jødernes religiøse ledelse,
der derfor så Jesus som en trussel, der skulle elimineres. De havde ingen
juridisk magt.
-
Herodes, jøde og jødernes verdslige
konge og romersk vasal. Han havde juridisk magt, men kunne ikke idømme
dødsstraf uden romersk godkendelse.
-
Pontius Pilatus, romersk statholder.
Militær leder og øverste lokale juridiske myndighed.